12 tipů, jak uspět na pohovoru v gastronomii

1. Přijďte včas!

Pokud se bavíme o čase schůzky a o tom přijít včas, tak VČAS znamená přijít skutečně na minutu přesně. Je to první signál pro vašeho potencionálního zaměstnavatele, že zvládnete plnit úkoly bez problémů. Pokud můžete, připravte se na cestu na pohovor nanečisto. Jeďte na místo schůzky ve stejnou hodinu, akorát v jiný den. Zjistíte, jak dlouho vám to potrvá z domova do cíle, a zda v tu dobu nejsou dopravní zácpy nebo výluky městské hromadné dopravy. V den schůzky doporučujeme být v blízkosti dané restaurace nebo hotelu již 15 minut předem a jednoduše čekat. Do podniku přijďte na minutu přesně ve smluvenou hodinu. Pokud vám zaměstnavatel řekne rozmezí například mezi 13 a 14 hodinou, tak dorazte v polovině této doby, čili ve 13:30. Pokud nezvládnete tento první a zcela jednoduchý úkol, i sebelepší omluva bude zbytečná.

2. První dojem uděláte pouze jednou

Jelikož HR manager anebo kdokoliv z vedení, který vás bude přijímat, je na pohovory zvyklý a ostřílený, většinou mu bude stačit letmý pohled, aby zjistil, zda se k nim do podniku hodíte. První, co tedy musí být v pořádku je vzhled. Mějte upravené vlasy, čisté oblečení a obuv. Nahlas a srozumitelně pozdravte, představte se a vyčkejte, až vám potencionální budoucí šéf nabídne podání ruky.

3. Podání ruky

Podání ruky je věčně omílané téma. Nikdo nemá rád leklé ryby, ale rozdrtit ruku také nemusíte. Za nás vyhrává rychlý, středně pevný stisk a především čisté a umyté ruce. Též zvolte jinou intenzitu stisknutí u muže a u ženy.

4. Buďte v klidu

HR manager si vás nepozval na pohovor kvůli tomu, aby vás dusil. Ale protože shání někoho nového a fajn do jejich týmu. Pečlivě naslouchejte otázkám a odpovídejte tak, abyste nekřičel/a ani nešeptal/a a aby byly vaše odpovědi srozumitelné. Do rozhovoru se aktivně zapojujte. Dejte najevo, že máte o gastronomii a nabízenou pozici zájem. Že děláte vždy vše proto, abyste zvládali svou práci jak nejlépe umíte a dokážete. A samozřejmě mluvte pravdu! :)

5. Oční kontakt

Velmi častá chyba, kterou kandidáti při rozhovoru dělají, je špatný oční kontakt. Buďte zde opatrní - příliš mnoho je nepohodlné a příliš málo vypadá stydlivě nebo neupřímně.

6. Předchozí zaměstnání

Na pohovoru se vás zajisté zeptají, proč odcházíte nebo jste odešel z předchozího zaměstnání. V žádném případě předchozího zaměstnavatele nepomlouvejte. Zvolte spíše variantu, že jste se v předchozím zaměstnání už vše naučil/a, a že byste se chtěl/a posunout zas o kousek dál. Nebo, že byste chtěl/a vyzkoušet úplně jiný směr či pozici v gastronomii. Další odpovědí může být i to, že mohla být špatná ekonomická situace v podniku, a i když jste se byl skvělý kolega a dříč, tak někdo musel z kola ven.

7. Proč chcete pracovat zrovna u nás?

Pokud jste v hotelu, tak je dobré zmínit, že se vám líbí filozofie, směr a služby, které hotel poskytuje. Též se vám může líbit to, jaký typ hostů hotel ubytovává.
V restauraci by se vám mělo zamlouvat především zaměření podniku (například Fine Dining Restaurant). Také vám může být blízká potencionální kariéra a růst u takové společnosti.

8. Jaké jsou vaše silné stránky?

Zde se můžete pochlubit. Ale: opatrně! Odpověď na tuto otázku by se měla vztahovat především k pozici, na kterou se hlásíte. Pokud jste manager/ka můžete zmínit, že jste dobrý lídr a že jste dokázal/a na bývalé pozici vybudovat skvělý tým, který přinesl výsledky a prosperitu podniku. U barmana či číšníka by mezi silné stránky měla patřit komunikace a otevřenost, být spíše extrovert, který je povahově spíše klidný a zvládá s přehledem stresové situace. Kuchařova silná stránka by mohla být rychlost, týmová spolupráce a cit pro detail. Na tuhle otázku se předem připravte. Podívejte se do minulosti a řekněte sám sobě co vše už se vám v minulých zaměstnáních povedlo a na co jste pyšný. Zajisté toho bude mnoho.

9. Jaké jsou vaše slabé stránky?

To je trochu záludná otázka. A vy na ní musíte odpovědět chytře! Nikdo nechce vědět, že jste vlastně hrozně nepořádný a neudržíte v hlavě objednávku. Vaše slabé stránky by mohly být například chvilkové, které můžete snadno napravit. Například: „Moje slabá stránka je, že určitě neznám veškeré postupy a receptury pokrmů, které máte na jídelním lístku. Nikdy jsem nepracoval/a v tak velké a dobré restauraci a zajisté mi chvíli potrvá než vše perfektně dostanu do ruky.“ Určitě je dobré cokoliv říct. Odpověď, že žádné slabé stránky nemáte, by mohla značit těžké zvládání kritiky. Tím pádem byste nemusel/a dostatečně rychle najet a chápat například odlišný, nový způsob fungování a vedení restaurace, baru, hotelu.

10. Máte nějaké otázky?

Tady si HR nechce prodloužit čas vaší schůzky a dál si poklábosit. Chce zjistit, zda jste si něco o restauraci, hotelu zjistil/a, jak moc vás společnost zajímá a čeká nějakou interakci, že nejste pouze pasivní posluchač a odpovídač na otázky. Pokud firmu nemáte vyloženě nastudovanou, můžete použít (mimo jiné) otázky typu: V případě, že by mi byla tato pozice nabídnuta, od kdy je volná? Kdy můžu začít pracovat? Pracuje se na směny nebo krátký / dlouhý týden? Jak je to se zaučením? Bude mě mít někdo ze začátku na starosti (např.: training manager), nebo se zaučím za chodu sám? Celkově by měl být rozhovor svižný a měl by oba bavit. Buďte tedy připravený/a.

11. Sociální sítě

Každý dnes má Facebook a každý si vás podle jména může vyhledat. Fotky z nejrůznějších oslav, kde jste s kamarády pod obraz, si může prohlídnout i váš potencionální zaměstnavatel. V současné době je čím dál víc důležité pro podniky, aby je jejich personál prezentoval i ve dnech volna. Ujistěte se tedy, že váš Facebook mohou vidět pouze přátelé nebo takové fotky raději vůbec nezveřejňujte.

12. Peníze

Nikdo nepracuje zadarmo a ani vy ne. Pokud by práce nebyla finančně ohodnocena nejspíš byste na žádný pohovor ani nešli. I přesto se musí s touto otázkou opatrně a rozhodně by peníze neměli vyznít jako hlavní motivace, proč chcete práci získat. My radíme nechat tuto otázku na konec nebo ke konci pohovoru. Otázka: „Mohu se zeptat, jak to je s finančním ohodnocením?“ je naprosto korektní, fajn a HR manager ji i ocení. Pokud vám HR manager odvětí: „A jakou máte představu?“, tak ta by měla odpovídat pozici, kategorii zařízení, vašim znalostem, zkušenostem, lokaci podniku a průměrnému ohodnocení této pozice na trhu.

ostatní články


Líbil se vám článek? Řekněte o něm přátelům.